skip to Main Content

“Hi haurà un tren cada 40 minuts i no cada hora”

El director general de Mobilitat i Transport Terrestre, Jaume Mateu (Palma, 1976), explica les avantatges que derivaran de les obres que es realitzen a les vies ferroviàries, especialment l’augment de freqüències.

Ja està en marxa la construcció dels Punts d’Avançament i Estacionament del Tren (PAET). Com van les obres?
Tot just estan iniciades. Es varen contractar ja fa uns vuit o nou mesos. I entre que vàrem adjudicar les obres, no vàrem poder donar el sus a les actuacions in situ fins. Hem de dir que estan encaixades dins el pla del SFM en el pla de freqüències entre Manacor i Palma i sa Pobla i Palma. Construïm una doble via a un punt concret que permeti l’encreuament de trens. Però per poder arribar a la freqüència de 40 minuts necessitam tres coses. Una primera són els desdoblaments de via per permetre encreuaments de forma menys espaiada, que ara només n’hi ha a les estacions. La segona cosa és ampliar la plantilla de maquinistes, que està en procés. I una tercera és comprar més unitats mòbils. Si volem aspirar a més, necessitam més material.

El PAET que hi haurà entre Petra i Manacor quan es començarà a construir? I quan es preveu que pugui estar finalitzat?
Ara han començat les obres de Sineu i està previst que el termini màxim d’execució sigui de sis mesos. A finals d’any tocaria estar. Els altres dos punts encara estan en projecte. Crec que fins a finals del 2022 no estaran acabats. Almanco amb aquest ja ens podria anar millor. A part del tema de les obres, hi ha les vies. Ens ha endarrerit perquè a escala de subministrament hi va haver retard amb les fàbriques.

Què suposarà la construcció de PAET? Quins beneficis i avantatges hi trobaran els usuaris?
Els usuaris, a la pràctica, ho notaran més quan tenguin les freqüències a 40 minuts. Pel que fa a l’operació ferroviària ens dona millor seguretat. Només hi pot haver un tren a la via i si hi ha desdoblament es poden creuar sense riscos. Entre Manacor i Inca és via única i no tenim un punt on es puguin encreuar. Així oferim espais segurs.

L’increment de freqüència de quina manera es traduirà?
El temps de trajecte no canviarà massa, només uns minuts. Però hi haurà un tren cada 40 minuts i no cada hora. Hi haurà més horaris.

Tendrà repercussió sobre les tarifes actuals?
No, cap ni una. Són projectes senzills. Els tres punts d’avançament aniran al voltant de 8 o 9 milions d’euros, una magnitud de diners assumible.

Amb això es pretén millorar el transport públic de les Illes?
Sí. Crec que la xarxa de tren que tenim, amb el temps que fa, haurà notat una millora important. L’electrificació era bàsica per donar un servei còmode i competitiu. Baixar a l’enllaç era una anomalia. Anam a incrementar freqüències i donar bon servei. Quant a transport públic, el corredor ferroviari de Palma a Inca és un dels que té més bon servei a les Balears. Volem que s’estengui cap a Manacor i sa Pobla.

D’ençà que s’ha electrificat, hi ha hagut un augment d’usuaris?
Amb això, com amb tot, hi ha un abans i després de la covid. Fins al març del 2020 teníem un increment d’usuaris any rere any. Al voltant d’un milió d’usuaris anuals. Del març passat fins al setembre hi va haver una baixada brutal. Aquests mesos del 2021 hem tornat a notar un increment evident dels usuaris. No estam a les xifres del 2019, però pensam que hi podrem arribar. El 2021 serà de transició i esperam que quan la situació sanitària sigui història es tornin a disparar.

Canviant una mica de tema, la targeta d’abonament ja es pot fer a Manacor?
De fet, a Manacor fa estona que es pot fer. El servei s’oferia dos pics per setmana, ara hem ampliat horaris. A part, hem obert dos punts informatius més; un al Molí den Polit i l’altre a Porto Cristo, a l’aturada del moll. Amb aquests punts d’informació de transport públic es reforça l’atenció als usuaris de la comarca.

Back To Top
Search