skip to Main Content

La incertesa dels distribuïdors de materials de construcció

L’augment de preus constants, la taxa energètica i les aturades dels transportistes han afectat aquest sector. Tot i això, ja s’havien avançat a la situació i havien procurat tenir productes suficients en estoc.

“M’estressa i em preocupa”

Catalina Galmés, propietària i gerent de Materials de Construcció Galmés, explica que la situació s’ha anat complicant de manera progressiva de l’estiu ençà i s’ha agreujat amb l’esclat de la guerra amb el consegüent augment del cost del carburant. Al seu torn, la vaga de transportistes els dificulta la feina, però no se l’impedeix. De fet, lamenta que “la setmana passada no vaig rebre material i no sé si aquesta en rebre”. I és que, puntualitza Galmés, en aquests moments encara no suposa un problema perquè “tenim material i, sinó, el substituïm per un altre”, assegura. Els productes en estoc són suficients per ara. Tot i això, l’aturada afecta les comandes més específiques. Per exemple, diu, si algun client ha demanat de manera expressa unes rajoles concretes es pot demorar.

“M’estressa i em preocupa”, comenta fent referència a la situació d’incertesa. Un escenari que s’agreujaria si els transportistes de les Illes convoquen la vaga a partir del 28 de març: “Hi haurà un problema i hi haurà coses que s’aniran acabant”. Així, que la propietària de Materials de Construcció Galmés considera que “amb la inestabilitat mundial no és oportuna una vaga de transport, però compartesc els motius”.

“Quan no tenguem material abaixarem la barrera”

“”Estam com tots, duim coses de fora i ens afecta bastant”, afirma Joan Llteras, propietari de l’empresa distribuïdora de materials de construcció J.LliterasMulet SL. Igual que Xisca Oliver i Catalina Galmés, recorda que les dificultats del sector venen de molt enrere. De fet, explica que “ens estrenyen amb impostos com qui diu que ens aturem de fer feina”.

De moment han pogut treballar amb normalitat i, per ara, tenen material suficient en estoc per donar servei als seus clients. Això sí, és cert que “hi ha hagut retards d’una setmana o dues depenent de quin material demanaven”, afirma. Ara bé, Lliteras assegura que miraran d’aguantar, “però quan no tenguem material haurem de baixar la barrera” perquè “fallarà als picapedrers”.
A Lliteras l’aturada de transportistes i l’augment de preus no és el que més li preocupa. Li crea més incertesa que la gent no faci obra perquè econòmicament no pot.

“Vull ser positiva i pensar que serà un malson”

“Fatal” és l’adjectiu que utilitza la gerent de TT Serra, Xisca Oliver, per descriure la situació. Lamenta que de les setze fàbriques que els proveeixen rajoles, sis han avançat el termini per incrementar el preu a aquesta setmana. De fet, en aquest material ja han experimentat un augment del 35% en mig any, un 30% en els productes que estan fets amb ciment i un 53% amb ferro. A més a més, comenta la taxa energètica que s’aplica a aquells productes que fan servir el gas en algun moment de la cadena de producció. Així, exemplifica que “un pressupost de 60 metres de rajoles incrementa en 188 euros per la taxa, o sigui que és una barbaritat”.

Tot i aquest escenari, Oliver vol ser “positiva i pensar que serà un malson”. Ara bé, “sent realista veig que de cada vegada és pitjor”.

Back To Top
Search