skip to Main Content

“La mateixa és la nostra joia de la corona”

Quins cursos oferiu enguany?
Feim el ball familiar, amb pares, mares i fills, que ha tengut moltíssima demanda. I també el ball de bot per a adults, amb nivells d’iniciació, i perfeccionament. A banda, també hi ha els cursos de mateixes.

Per què, un curs a part per a les mateixes?
Perquè és la nostra joia de la corona i és el ball més característic que s’ha mantengut a la barriada de llevant.

Què ha de menester una mateixa per ser ben ballada?
Una rossegueta ben feta i fora botar.

El ball sense botar també és característic nostre…
Sí. Les jotes també les ballam així, marcant el punt. És un ball reposat, seriós, pla, sense botar. Són balls molt senzills, però també per això són més elegants. També és important mantenir els braços a l’alçada de les orelles com a molt amunt.

Podem dir que s’ha salvat aquesta manera de ballar?
Et diria que sí i que no. Jo des de ben petit ja vaig ballar, a ca nostra i a la cotxeria amb madò Margalida, l’amo en Jaume, na Bel i en Tomeu de Tortova, l’amo en Tomàs Sacos, els de Poca Farina… i als quinze o setze anys ja vaig veure que aquesta manera de ballar entrava en desús. I per això els mateixos sonadors s’aturaren de sonar-ne. Els darrers anys amb l’Escola de Mallorquí hem vist que tot això millorava. A les places les mateixes han estat posdes en raure per Els Revetlers. Les places avui tornen ser plenes de gent que balla mateixes, que fins i tot s’han popularitzat a Palma, cosa impensable fa un temps. Però també hem vist que les han boleritzades… Està bé innovar, però la rossegueta i l’estructura no la pots canviar, perquè si ho fas perdràs l’essència.

Enguany duis una novetat: els sons de pagès.
Sí, ho farem un dia a la setmana hi hi mostrarem de sonar guitarra, guitarró, castenyetes i pandero.

Sense solfa?
Sense solfa. Ho ensenyarem així com ho hem après, d’esma, o de sentit. Amb Els Revetlers com a referents. I amb gent com l’amo en Tomàs Sacos o na Bel Pastureta.

Com és el so de pagès?
A la guitarra es fa el batut, i amb el guitarró es fa el borino, que vol dir fregar la corda amb dos dits a la vegada. La castanyeta també ha de fer el mateix so del batut de la guitarra.

Back To Top
Search