Com ha sortit la idea que fossis tu qui guiàs aquestes visites per Porto Cristo?
Joan Miquel Riera va fer la visita guiada a l’església l’any passat, perquè ja n’havia fet estudi. Parlant amb n’Antònia Llodrà em va dir que li havia agradat molt aquesta idea i li vaig dir que estaria encantada de fer-ho, i que hi havia moltes opcions per fer. Per l’abril ja vaig inaugurar una petita exposició que està col·locada dins la cova Negra, perquè volíem un element que fes referència a l’activitat de la pesca i als orígens de Porto Cristo. Ara completam la mostra amb aquestes visites.
Fins a on et remuntes en la recerca dels orígens dels pescadors? D’on venien les famílies pioneres?
No ens centram en èpoques anteriors. Gran part de l’explicació se centra en el segle XIX, i principis del segle XX amb els primers pescadors que s’estableixen permanentment a Porto Cristo. Tanmateix, sí que feim referència als primers vestigis, que donen a entendre que aquest indret presenta testimonis clars de comerç i activitat pesquera que es remunten a èpoques molt primerenques. La majoria de famílies que s’instal·len al segle XIX venien de Son Carrió i Son Servera, però també de Valldemossa i de Capdepera, entre d’altres llocs.
Quins llocs visitareu per il·lustrar això?
Començam a les coves Blanques i parlam dels darrers vestigis descoberts, explicam l’exposició que inauguràrem el mes d’abril, i parlam dels ormetjos que s’hi exposen, per a què servien, de quina època són, com funcionaven… Després anam cap a la platja, on miram de reconstruir com era aquesta entrada al Port i com ha anat canviant amb el temps. Damunt el moll explicarem com era abans el moll, i les construccions que ja no hi són, alhora que farem referència a la flota pesquera de Porto Cristo, bastant reconeguda arreu de l’illa. La visita acabarà a les drassanes.
A l’altra visita parlau de les festes feixistes del 4 de setembre. En quin dels dos monuments se celebraven?
Se celebraven als dos monuments. Hi havia tota una processó i una sèrie d’actes. Hi havia un programa de les festes, els actes commemoratius eren molt rigorosos, amb ofrenes florals, però també amb balls. Les festes se celebren de tot d’una. El meu estudi arriba fins a final de la dictadura, però tenc una fotografia del 1987 en què encara se celebrava la festa.
Tant en un cas com en l’altre, has pogut documentar-te amb fonts orals, o totes són documentals?
En els dos casos n’he parlat també amb fonts orals. Només de vocabulari pesquer en vaig passar un fum al principi, em vaig posar en contacte amb pescadors que encara pesquen. M’ha ajudat molt l’amo en Pedro Bonet, Fai, que m’ha parlat del patro Pelat, del patró Mosset, dels tres germans Camel·los, dels noms de les barques, dels cavalls que tenien els motors… Pensa que el primer motor a Porto Cristo hi va arribar fa noranta anys…
I pel que fa a les festes feixistes?
Sí, també. Hi ha gent que recorda haver-ho vist i haver-ho viscut. I gent del poble s’hi implicava, fins i tot hi havia negocis del Port que participaven en l’organització.