skip to Main Content

Projecte Grafiti, un programa per a recuperar el patrimoni ferroviari

Estel de Llevant i FERROCAIB restauren dos cotxes de tren que l’any 2018 varen ser pintats amb aquesta modalitat artística lliure. També hi col·labora el CEIP Sant Miquel de Son Carrió amb una proposta didàctica per aprofundir en aquest art i la salut mental.

Fa uns anys, el 2018, un grup de persones varen forçar les portes per entrar a les instal·lacions de la Fundació FERROCAIB, a Son Carrió. A dins, varen pintar amb la tècnica del grafiti dos dels diversos cotxes de tren que s’hi guarden, els quals “es varen fabricar l’any 31 a Nàpols per la companyia Meridional Ferroviària i que durant la seva útil varen circular per Portugal”, explica el president de la fundació i també gerent d’Estel de Llevant, Guillem Febrer. Va ser l’espira necessària perquè el projecte Grafiti prengués forma. Neix amb l’objectiu de recuperar aquests cotxes.

És un programa conjunt de l’Associació Estel de Llevant, juntament amb la Fundació FERROCAIB i el CEIP Sant Miquel de Son Carrió, amb la col·laboració del Museu d’Història de Manacor i el suport econòmic de la Fundació La Caixa. Per tant, és interdisciplinari: pretén recuperar el patrimoni històric, però també procura la inserció laboral de persones amb problemes de salut mental i l’estudi del fenomen dels grafitis per part dels alumnes del centre educatiu.

Rascar els grafitis

El projecte va començar a fer-se realitat el 10 de gener i tenen previst que acabin el 10 de març, després de dos mesos. Durant aquestes setmanes, tres usuaris d’Estel de Llevant han treballat de valent per recuperar un dels cotxes afectats, ja que, com afirma febrer, no hi ha pressupost per arreglar els dos. Tot i això, no descarten que dins aquest 2022 es pugui posar en marxa una segona fase i finalitzar el projecte.

Un dels treballadors és Sebastià Fiol, qui explica que és una tasca molt rutinària, però qualifica el projecte de “molt bo”. Quan varen arribar el primer dia, diu, que varen haver de llevar els vidres dels cotxes. A partir d’aquí, es varen posar a rascar per llevar tota la pintura. Una vegada els cotxes pelats, va començar el procés de posar massilla, aplanar i després pintar. La darrera passa, en aquest cas, la fa un pintor professional.

Des de l’escola

De fet, el CEIP Sant Miquel de Son Carrió, des de fa mesos i arran de les necessitats d’espai provocades per la pandèmia, treballen de la mà de la Fundació FERROCAIB aprofitant les instal·lacions del Museu del Ferrocarril. Ara, la seva col·laboració amb aquesta iniciativa concreta serveix per a plantejar als seus alumnes, durant aquest curs escolar i amb el seguiment pedagògic i l’acompanyament adient, una reflexió sobre qüestions com l’ètica i estètica del grafiti, l’art i el civisme o vandalisme.

A l’alumnat se’ls explica “les contradiccions d’aquesta tècnica”, afirma Febrer. I afegeix que “els volíem explicar la necessitat de conservar el patrimoni històric i el fet que unes pintades realitzades a través d’un acte vandàlic, d’aquí a uns anys, podria ser història; també explicar-los que el grafiti és una expressió artística”, explica el gerent. A més a més, es posa de manifest que l’estigma és el denominador comú del grafiti i la salut mental. Així, assegura Febrer, els infants podran reflexionar sobre aquest tema.

Perquè això sigui possible i els alumnes de cinquè i sisè de primària puguin aprofundir encara més, fan un dossier que documenta tot el procés de restauració. Per això, han fet diverses entrevistes amb els responsables de les entitats que fan possible el programa. També, i això ho explica Sebastià Fiol, es varen acostar als cotxes dels trens per fer ells mateixos les fotografies.

Una petita implica aconseguir el Museu

En resum, es tracta d’un projecte innovador, polièdric i participatiu que aconsegueix recuperar patrimoni històric, crear llocs de treball per a persones amb discapacitat i generar un recurs educatiu per a la comunitat educativa de Son Carrió, i que és una realitat gràcies a l’aportació de 12.600 € de Fundació La Caixa a través de CaixaBank i uns 3.000 € més que aporta Estel de Llevant.

El president de la Fundació afirma que aquesta és una petita passa més per assolir el projecte definitiu. Diu, que és aconseguir que el Museu del Ferrocarril de les Illes Balears sigui una realitat i estigui ubicat a Son Carrió.

Back To Top
Search