skip to Main Content

“24 preludis per a Chopin” estrena una obra d’Antoni Parera Fons a Valldemossa

El passat 28 d’agost la XXXVI edició del Festival Chopin va oferir una cloenda molt poc habitual en un festival d’aquestes característiques. Pot ser ara aquest format –el de festival- comença a ser una mica qüestionat, i també el de Pollença ja du tres anys intentant obrir camí a una oferta més variada i multidisciplinar que el del format tancat de música “clàssica”.

La proposta consistí en encarregar 24 preludis a 24 compositors diferents, tots ells en plena forma creativa. Cadascun rebé un preludi de Chopin, pel qual havien d’escriure una rèplica. L’experiment fou ben interessant, perquè hi hagué des de la construcció sobre el preludi de referèrencia a d’altres que iniciaren una “deconstrucció”. Des del treball elaborant motius temàtics originals del preludi concret, a la creació completament nova d’una peça que partia sobre una de les sèries dissenyades per Chopin. Algunes de les composicions eren, fins i tot, més difícils que l’original chopinià. Dos pianistes s’encarregaren de cada part: el francès Alain Planès tocà Chopin, i el pianista mallorquí Bartomeu Jaume interpretà totes les rèpliques.

Grans noms de la composició actual hi eren presents, com Josep Soler, Pilar Jurado, Voro García, M.A. Roig Francolí (eivissenc resident als EUA), F. García Alvarez, Benet Casablancas, Albert Sardà, Narcís Bonet, Carles Guinovart, Tomàs Marco, José M. Laborda… des de les sonoritats més esquerpes a d’altres més amables. Un dels preludis, que tancà la primera part, fou encarregat al manacorí Antoni Parera Fons.

La seva música és sempre suggerent, fluïda. El preludi de Parera Fons no era fàcil, i ell ara treballa des d’una plenitud de forma compositiva que explora ja una llenguatge personal, molt modern però no agressiu, sempre lligat a un disseny melòdic brillant, ple d’energia. La seva “Rèplica al Preludi XII” fou estrenada com a resposta al Preludi n. 12 en sol sostingut menor. I això significa, també, reconèixer la seva presència a la primera fila del món de la composició nacional.

Back To Top
Search