La Comissió d’Urbanisme del Consell de Mallorca es va reunir d’urgència ahir i va exigir de forma taxativa a Núria Hinojosa l’eliminació de la ZPR. “Ens plantejam expulsar el PSOE de l’equip de govern”, diu Miquel Oliver. “Ens han fet la clau del lloro”, ha dit visiblement molest Sebastià Llodrà.
“Amb els requisits que ens imposa el Consell de Mallorca per aprovar el Pla General, la ZPR és insostenible i no ens queda més remei que eliminar-la”. Així s’expressava avui mateix en una roda de premsa d’urgència Sebastià Llodrà després de conèixer el resultat final de la Ponència Política de la Comissió Insular d’Urbanisme que tengué lloc ahir horabaixa, i que s’allargà fins a altes hores de la matinada. Joan Llodrà, conseller electe al Consell, membre de la ponència i també exdelegat d’Urbanisme a l’Ajuntament manacorí, es mostrava compungit en declaracions al nostre mitjà: “Ho hem intentat de totes les maneres, però els representants del PSOE a la Comissió no ho veuen com nosaltres i la Ponència ha determinat que la ZPR i el Pla General són incompatibles”, i afegia, en to amenaçant: “Però això no quedarà així”.
Jaume Munar, també manacorí, membre de la Comissió Insular d’Urbanisme i alt funcionari del Consell de Mallorca, posa una mica de llum en aquest confús episodi de la política manacorina: “Segons marca la disposició addicional segona del decret 69/2020 que regula la convivència de vehicles motòrics amb vianants de plena mobilitat, la preponderància dels primers no pot ser mai inferior a la meitat menys u dels segons, per la qual cosa, la restricció de la circulació de vehicles motoritzats seria incompatible amb la urbanització de solars com el de Majòrica o fins i tot també amb l’esponjament i posterior execució de l’urbanitzable de la zona de Fartàritx i la torre dels Enagistes”. Segons es desprèn de les paraules de Munar, el Consell determinaria que la ZPR i la consegüent disminució de la circulació de vehicles de motor serien incompatibles amb el creixement urbanístic previst per al nucli urbà de Manacor.
La decisió del Consell de Mallorca és irreversible i ha posat l’equip de govern en un cul-de-sac de cara o creu: o Pla General, o ZPR. El batle Miquel Oliver ha estat molt clar a l’hora de valorar aquest nou entrebanc: “Després de tants d’anys d’espera no podem tornar arrere i el Pla General s’ha d’aprovar. No l’havíem tengut mai tan a prop. Però aquesta nova situació creada ens mostra que el PSOE no ha jugat net i em planteig molt seriosament la seva continuïtat dins l’equip de govern. No vull un altre Camel·laGate, però avui mateix ja he parlat amb Antònia Llodrà d’AIPC i Catalina Riera del PI per oferir-los la possibilitat d’entrar a formar part de l’equip de govern en substitució dels regidors socialistes”. Sebastià Llodrà reblava el clau afirmant que “ens han fet la clau del lloro i no ens queda més remei que tornar arrere la ZPR. Manacor hi perd salut, hi perd pau i hi perd un aire sense pol·lució”. A més, el delegat de Mobilitat aclaria que “aquesta retirada no té res a veure amb la recollida de signatures que ha fet una plataforma ciutadana de clares connotacions filofeixistes, encara que entre els signataris hi hagi gent ideològicament molt pròxima a nosaltres”.
Núria Hinojosa, en canvi, feia tot un altre cantet: “Els Socialistes de Manacor tenim la consciència molt tranquil·la i podem dir que hem fet la feina que el poble ens havia comanat i que sempre hem anat de cara en tot aquest assumpte. De fet, tant jo com Sebastià Nadal ja havíem advertit el batle Oliver i el delegat Llodrà que la ZPR era una proposta sense recorregut, perquè ja coneixíem la seva incompatibilitat amb les directrius del nou planejament urbanístic de Manacor, que, a la fi, podem dir que, després de quaranta anys, és una realitat”.
Finalment, consultat pel nostre mitjà, José Antonio Argiz, líder indiscutible de Plataforma per Manacor, es mostrava eufòric davant la notícia: “Encara que diguin que no és per la recollida de més de 2.300 signatures, la decisió demostra que anàvem ben encaminats. No sols és la gent que no vol la ZPR, sinó que tècnicament és inviable. Queda clar que tenim un Ajuntament doblement separatista, perquè vol separar Mallorca d’Espanya, i perquè vol separar les persones dels cotxes. És un atemptat contra la llibertat de la gent i contra els drets fonamentals”.