Entrevistam Carme Gomila, responsable de l’àrea de Cohesió Social i Educació de l’Ajuntament, perquè ens parli en profunditat sobre el programa de lleure infantil i juvenil estival, “Viu l’estiu”.
Com ha anat la primera setmana de “Viu l’estiu”?
Ha estat una setmana especial i intensa: 460 infants han començat el programa a 7 centres educatius d’arreu del municipi. Han estat dies d’emocions fortes, d’alegria, de descobriment i de fer noves amistats. Els equips estan molt engrescats.
Quins són els objectius principals del programa?
L’objectiu principal és proporcionar un espai de lleure educatiu als infants, donant a conèixer l’entorn en què viuen. El programa pedagògic inclou aspectes relacionats amb la cultura, la societat i el medi locals. Volem que els infants visquin bons moments, es diverteixin i també aprenguin.
Quins canvis hi ha hagut enguany en les escoles d’estiu municipals?
Hem augmentat considerablement el nombre de places oferides. A Manacor, hem passat de 660 places l’any 2023 a 930 enguany, un increment de 270 places. També hem incorporat noves instal·lacions com el CEIP Molí d’en Xema. A Porto Cristo i a s’Illot també s’han incrementat les places.
Com es pot accedir a aquestes escoles d’estiu?
Al mes d’abril, es va fer la sol·licitud de plaça segons les bases establertes. Hi ha diferents preus en funció de les condicions socioeconòmiques de les famílies i les necessitats educatives especials dels infants. Tenim molt en compte la inclusió de tots els infants, especialment aquells en situació d’acollida o amb necessitats educatives especials.
Quin és l’impacte comunitari d’aquestes escoles d’estiu?
L’impacte és immens. Un entorn inclusiu fomenta la convivència i el respecte entre infants de diferents contextos, i afavoreix la cohesió social i la comprensió mútua. Garantir l’accés a l’escola d’estiu a infants amb dificultats contribueix a trencar el cicle de desigualtats socials.
Hi ha algun suport especial per a infants de famílies amb dificultats econòmiques?
Sí, també hi ha infants becats per l’Ajuntament que assisteixen a altres escoles d’estiu, ja siguin privades o gestionades per AMIPAS. Els educadors socials fan seguiment de tots aquests casos. És important que els infants es relacionin d’igual a igual, independentment de si han estat becats o no.
Quants professionals treballen en aquest programa?
Entre la coordinació de l’escola d’estiu, l’equip de directors i tot el cos de monitoratge, més de 60 persones fan feina per l’Ajuntament. És una inversió econòmica i de recursos humans i materials molt elevada, però el retorn social i educatiu és indiscutible.
Quines són les perspectives per a l’estiu 2025?
Esperam mantenir la tendència d’augmentar progressivament el nombre de places. Haurem d’estudiar la disponibilitat d’espais i els recursos econòmics. També esperem que l’administració supramunicipal contribueixi al finançament d’aquests projectes tan necessaris.