L’activitat del servei s’ha incrementat un 5 % respecte al mateix període de l’any 2023, L’atenció als pacients augmenta sobretot a la franja nocturna.
Continua l’augment de pacients atesos al servei d’Urgències de l’Hospital de Manacor al llarg d’aquests primers sis mesos de l’any 2024. Segons les dades que ha aportat el cap de servei, Pere Serra, aquest augment és progressiu.
L’any 2023, el Servei d’Urgències de l’Hospital de Manacor va atendre un total de 80.000 pacients. En el període entre gener i juliol de 2023 foren atesos un total de 38.400 pacients mentre que a les mateixes dates de 2024 les xifres han superat els 40.700 pacients atesos.
El responsable del servei destaca que aquesta activitat ha sofert un fort augment a la franja nocturna. El triatge d’infermeria, un element molt important i estratègic del servei, aquests darrers anys s’ha hagut d’incrementar en dues consultes en els moments de màxima pressió assistencial.
Durant els mesos d’estiu, com en anys anteriors, s’ha incrementat l’activitat a causa de la població flotant que es troba a la zona d’influència de l’Hospital de Manacor, és a dir, a les zones turístiques sobretot d’Artà, Sant Llorenç, Manacor, Felanitx o Santanyí, entre d’altres. En aquest període les patologies més comunes són les traumatològiques, els còlics nefrítics i les gastroenteritis.
Tal com apunta el cap de servei, cal que la població recordi que abans de dirigir-se a les urgències d’un hospital han de valorar anar primer a un centre d’atenció primària. Si han d’anar al servei d’urgències hospitalàries, seran atesos segons la situació clínica i no per ordre d’arribada.
Quan els pacients arriben al triatge d’infermeria el procés de valoració clínica preliminar els ordena segons el grau d’urgència i se’n prioritza l’atenció segons la gravetat de cada cas. Hi ha 5 nivells de gravetat: el número 1 és un pacient que pateix una malaltia que posa en perill la seva vida i el número 5 no és urgent. El temps aproximat d’espera per rebre atenció mèdica depèn del nivell que s’ha assignat a cada pacient.
El nivell 5, al qual correspon el color verd, és categoritzat com a “NO urgent”. El temps aproximat d’espera és d’entre 120 i 240 minuts.
El nivell 4, el blau, és “menys urgent”. El temps d’espera és d’entre 60 i 120 minuts.
El nivell 3, al qual s’ha assignat el color groc, és categoritzat com a “urgent”. El temps d’espera és d’entre 30 i 60 minuts.
El nivell 2, amb el color taronja associat, correspon a les situacions d’“emergència”. Els pacients esperaran com a màxim 10 minuts.
El nivell 1, de màxima prioritat, al qual s’ha assignat el color vermell, es donarà en situacions de “resuscitació”. L’atenció serà immediata.
Per recordar com funciona el servei i els nivells del triatge d’infermeria s’han fet uns cartells informatius per a les sales d’espera de pacients i per a les sales d’espera de pacients de pediatria.