Skip to content

“La ‘Passió segons Sant Mateu’ de Bach és una de les obres més importants de la Història de l’Art”

Pere Estelrich i Massutí és musicòleg i crític musical. Parlam amb ell perquè conduirà una audició comentada de la Passió segons Sant Mateu de Bach, dia 6 d’abril a les 19 a la Biblioteca Municipal de Manacor.

Quina importància té la “Passió segons Sant Mateu” de J. S. Bach? Per què l’heu triada?
Això ha estat perquè, com que l’endemà s’interpreta a Manacor, m’han demanat que en faci una audició comentada el dia anterior per orientar una mica els qui hi estiguin interessats i que la puguin gaudir d’una altra manera. L’interpretarà l’Orquestra de Cambra de Mallorca, amb solistes locals i un cor de cambra. Però, de tota manera, no hem de menester cap excusa per a explicar la “Passió segons Sant Mateu” de Bach, és una de les grans obres de la Història de la Música i, en general, de la Història de l’Art.

Quines característiques fan que aquesta obra sigui rellevant i singular?
Per començar, és una obra de Bach. Tota la literatura musical de Bach són obres mestres, totes són dignes d’atenció. No és una obra d’un secundari, sinó del compositor més gran de tots els temps. En segon lloc, destacaria la càrrega espiritual de l’obra: està construïda a partir dels textos bíblics de Sant Mateu, però intercalant-hi poemes i fragments de collita pròpia, escrits per Picander, un poeta aficionat que va col·laborar molt activament amb Bach. És una obra complexa i llarga, estam parlant de tres hores de música, i en cap moment abaixa el llistó: des del primer acord fins al darrer és excel·lent.

Quina influència va tenir aquesta obra en la música que es produí posteriorment?
Bach és un referent per a tots els compositors que han vengut després. Quan va morir, l’any 1750, la seva música va desaparèixer, en part, perquè era vista com a antiga; començava a esclatar el classicisme, un corrent estètic molt influït per la Il·lustració. A Vivaldi li va passar el mateix, quedaren fora de joc. Beethoven i Mozart, per exemple, no varen sentir mai aquesta “Passió”, ni cap de les obres vocals de Bach. Just sobrevisqueren les obres per a orgue i clavicèmbal, perquè s’utilitzaven per a ensenyar els rudiments d’aquests instruments, com ara s’ensenya Chopin als pianistes.

I quan va tornar a ser reconeguda, l’obra de Bach?
Mendelssohn va ser qui la redescobrí, al primer quart del segle XIX. A partir d’aquí, ressorgeix l’interès pel compositor i el situa com la figura influent que és avui, pels seus cromatismes, pels seus acompanyaments, pel domini de l’harmonia, pels seus temperaments musicals.

Heu oferit moltíssimes audicions guiades. Quines són les següents que teniu agendades?
Sí, n’he fetes més de 200! En faig una cada setmana a Can Alcover, els dilluns horabaixa, per a les persones que s’apunten al curs que impartesc. I un pic al mes a Can Tàpera, de Sa Nostra. I de tant en tant contacten amb mi d’altres llocs, i per mi encantat.

Back To Top
Search