skip to Main Content

Música sortida del forn ara mateix: Ensemble Itinéraire al Convent de Manacor 2021

Des d’un festival de Música Antiga, de bona acollida, anam a un altre festival de música contemporània. Encara que no ho sembli, el vincle entre la música antiga i la música de darrera fornada és palès i molts músics combinen ambdós camps interpretatius. Els compositors i intèrprets, aquí, recreen com una música s’ha de tocar en contextos històrics no massa definits. I han hagut d’imaginar la composició, la improvisació i la tímbrica. Manacor acull un festival amb un grapat de compositors absolutament moderns, Un dels compositors és Joakim Sandgren, nascut el 1965 a Estocolm. Va estudiar composició al Royal College of Music d’Estocolm, i va seguir els cursos de composició a l’Ircam de París. Vinculat encara a aquesta ciutat, Sandgren se centra en composicions basades en tècniques assistides per ordinador. Arrêts de ligne, l’obra que presenta, és el tercer trio d’un conjunt de quinze peces per a diferents formacions i electrònica. El tema principal passa d’instrument en instrument, evitant el tradicional clímax, però també deixant espai per al relaxament. Es presenta la versió per a viola.
Elo Masing és una de les compositores participants, nascuda a Estònia i resident a Berlín. Doctorada per la Royal Academy of Music, el seu treball incideix en la part física de la interpretació en música de cambra; és membre del duet Vicious Circus a més de la Reanimation Orchestra i la banda de rock experimental Golden Dark. Participa amb l’obra The animals of Tchernobyl, un univers de criatures que simbolitzen tendències ideològiques de la societat actual, subratllant la seva existència en un planeta terra danyat i agonitzant.
Joan Bagés ja ha participat en alguns concerts a Manacor. Pianista, compositor i artista sonor de Flix nascut a Lleida el 1977, és doctor en estètica, ciències i tecnologies de les arts per la Universitat de París. El seu treball pianístic abasta diferents gèneres i estètiques fent un ús ampli de l’instrument amb un repertori que va des de la música improvisada lliure fins a la música minimalista i neoclàssica, passant per la música contemporània amb electrònica i vídeo. Com a compositor i artista sonor el seu treball se centra en la música instrumental, la música electroacústica, les instal·lacions sonores i els sistemes musicals interactius. L’obra Tòtem és la imatge de la torre de refrigeració de la Central Nuclear d’Ascó i esdevé l’element catalitzador del procés creatiu d’aquesta obra electroacústica mixta. La percussió, representada per aquest instrument que és el srpingdrum, pren el rol de símbol de creació i alhora de destrucció. Així doncs l’obra agafa una forma narrativa propera al discurs cinematogràfic on se superposen i juxtaposen materials musicals i sonors per a crear una imatge, teixint un discurs que versa sobre la importància dels símbols per a crear la nostra realitat.
F. Xavier Gelabert i Muntaner és graduat en composició pel Conservatori Superior de Música de les Illes Balears; amb els màsters en composició per la European Musical Creation Workshop (2009 – 2014) i en composició contemporània pel Conservatorio Superior de Música de Aragón (2020), ha dirigit el cor de Cambra Ars Antiqua de 2001 al 2016. Fou membre del comitè artístic de l’Àrea Encontres de la Fundació ACA; és membre de la Comissió per a la Restauració de l’Orgue del Convent de Manacor i co-programador artístic del Convent Organis Festival (2016). Paral·lelament, fundà Octoechos Choir (2018) amb el qual desenvolupa una activitat creativa i divulgadora de les noves pràctiques vocals experimentals. La seva obra N’allume pas la lumière que je viens nue és una obra minimal, amb molt pocs materials (de fet es basa només en una sola nota) que remet a la memòria. La memòria dels cossos nuus en la foscor de la nit. La memòria de la presència. La memòria sensitiva d’algú que no hi és present. La memòria tàctil d’una presència llunyana.
El programa presenta, doncs, obres que plantegen els enigmes de l’existència humana contemporània: la referència a un medi ambient molt tocat, la necessitat d’encarar-ho, la soledat de l’individu i la importància dels records i de la pròpia consciència.

Back To Top
Search