Skip to content

Només un dels tres hidrants de la zona va ser operatiu per poder sufocar l’incendi de JYSK

Es tracta d’un dels grans incendis dels darrers anys a Mallorca. Dijous passat, migdia. Se senten sirenes des de tots els punts de Manacor. Aviat esclata la notícia. La nau de JYSK al complex comercial de l’Olivart, a l’entrada de Palma, cremava, encesa, i estenia una gran columna de fum visible a quilòmetres de distància des de diferents punts de Mallorca. L’Ajuntament emetia un comunicat anunciant que es tallava la carretera d’entrada a Manacor i alhora recomanava als ciutadans que s’abstinguessin de dur a terme activitats esportives per la mala qualitat de l’aire.

Ben aviat es va fer coneixedor també que no hi havia prou hidrants al complex. El batle de Manacor, Miquel Oliver, ens explica que el mateix propietari de les naus va informar els operatius d’emergència que hi havia un dipòsit d’aigua. En comprovació sobre el terreny, els bombers només trobaren un hidrant, a l’altre costat de la carretera, motiu pel qual va haver de ser tallada. Per part de l’Ajuntament s’ha comprovat també que hi havia dos altres hidrants a la zona, un a davant la Ford, darrere l’Agromart, que estava ben senyalitzat i que els bombers no varen veure, i un altre davant Aldi, que no estava correctament senyalitzat. Va ser així que es va fer necessària l’afluència de camions cisterna perquè els bombers poguessin fer la seva feina. Així hi participaren camions de Melchor Mascaró, de LUMSA, o de protecció civil de Montuïri, entre d’altres. El batle Oliver agraeix la participació voluntariosa de totes aquestes entitats i empreses per ajudar en les tasques per sufocar l’incendi.

D’altra banda, l’Ajuntament ara mira si des del punt de vista urbanístic i d’activitats, si es compleixen tots els paràmetres per a la recepció de la urbanització. De fet, Oliver explica que “quan es va fer el complex no es va fer com una construcció nova, sinó amb una llicència integrada segons la qual adaptes l’edifici a l’activitat que tens concedida”. La mateixa llei d’activitats, continua el batle, “diu que amb una simple declaració responsable es pot afirmar que es compleix la normativa”.

El que sap ara mateix l’Ajuntament és que el tècnic projectista sí que entra aquesta declaració responsable, però cal determinar si es compleixen totes les condicions que s’hi especifiquen.

També, i tornant a la qüestió dels hidrants, dels quals només se’n va poder utilitzar un, Oliver ressalta que ara mateix ja s’ha començat a comprovar si la transmissió de la informació amb els bombers ha estat la correcta, atès que si els hidrants hi eren i estaven senyalitzats, tocarien figurar en un registre dels bombers com a tals.

És pura especulació o fer ciència ficció pensar què hauria pogut passar i com s’haurien pogut minimitzar els efectes de l’incendi si els tres hidrants haguessin estat disponibles i a ple rendiment. El cas, però, segons explica Miquel Oliver, és que “l’increment del foc és logarítmic. Un minut pot significar que el foc se’n vagi de mare o no, i el cas és que com aquest, n’hi ha haguts molt pocs, de focs, a Mallorca”.

Els bombers actuaren, en veure les dimensions de l’incendi, per fer tasques de contenció per tal que el foc no afectàs les naus del costat. I en principi sembla que aconseguiren el seu objectiu. Tot i així està en estudi ara mateix quina pot ser l’afectació estructural de l’edifici del costat.

L’activitat al complex, en principi, continuarà com fins ara, tot i que es desconeix quina és la intenció de JYSK pel que fa a la seva continuïtat en aquest complex. Dia 30 d’aquest mes hauria fet un any que obriren el local.

Back To Top
Search