Skip to content

Vin-i-cinc anys d’unitat entre els batles del Llevant per reclamar la necessitat i la urgència del tren a la comarca

“El tren ha d’arribar a Cala Rajada perquè ha de servir de mitjà de transport útil a tots els treballadors de la comarca. El retorn del tren a Manacor va ser una iniciativa valenta que ha donat bons resultats, tota la comarca va pitjar perquè el tren de Palma arribàs a la capital del Llevant i Manacor ha estat i ha d’estar al costat de la comarca perquè el tren arribi a Artà i fins Cala Rajada”, explica contundent Antoni Pastor, que va ser batle de Manacor durant més de deu anys.
“És un projecte comarcal, talment com ho va ser la construcció de l’hospital. La mobilització que el va fer possible ens ha de donar llum. Hem de fer veure al Govern de Balears i de l’Estat que el tren és més necessari que mai i que el projecte s’ha de reprendre ara que tenim la possibilitat de vincular-ho a fons europeus. Si no aprofitam la possibilitat que tenim ara, difícilment es podrà acabar el projecte que ja compta amb una part de la inversió feta”, explica en el mateix sentit Mateu Puigròs, l’històric batle de Sant Llorenç.
Pel que fa a la unanimitat a favor del tren entre els diferents ajuntaments del Llevant i els partits que hi tenen representació, “és un fet, el pacte de batles existeix i és vigent perquè hi ha consens. El tren de Llevant és bo per a tota la comarca, una millora necessària en el transport públic que els batles han de veure com un bé comú pels seus municipis”, explica l’ex batle manacorí, Antoni Pastor. El seu homòleg carrioner, Mateu Puigròs, proposa “actualitzar el pacte a favor del tren perquè seria una manera de fer evident que els nous batles de la comarca hi estan compromesos”.
Pel que fa al traçat, “la via verda no pot ser un impediment perquè els terrenys expropiats vora les vies i la xarxa de camins existents la fan compatible amb el tren”, defensa Puigròs. I si parlam de finançament, “l’Estat hauria de ser qui assumís el cost del tren. Existeixen fòrmules, es podria fer un conveni ferroviari com el que existia per les carreteres”, conclou Antoni Pastor.

Una foto per la història, just després que el govern de José Ramón Bauzà anunciàs que es descartava continuar el tren

Era el dia en què se celebrava la Fira a Manacor l’any 2013. Els batle de Son Servera (Josep Barrientos), de Capdepera (Rafel Fernández), de Manacor (Antoni Pastor) i de Sant Llorenç (Mateu Puigròs) varen acudir a la crida de la Plataforma pel Tren de Llevant i del GOB. Es reuniren en el punt on avui comença la via verda per signar un manifest. L’objectiu era rebutjar la decisió del govern de José Ramon Bauzá d’aturar les obres iniciades per descartar el projecte ferroviari que havia d’unir les estacions de Manacor i Artà. El Govern d’aleshores ni tan sols havia informat els batles de la decisió que afectava directament els seus municipis. La Plataforma va convidar a tots els partits i institucions a sumar-se al compromís d’acabar les obres durant la legislatura 2015-2019. Tot i que els partis del primer govern d’Armegol signaren el compromís, el tren continuà aturat.

Back To Top
Search