Foto: Marc Ferrà Ja són més de 2.800 les víctimes mortals que ha provocat el terratrèmol que divendres passat va sacsejar el sud del Marroc. S’hi han d’afegir més de…

El cotxe elèctric, una passa més
Que calen accions per frenar l’escalfament del planeta és una obvietat que ja només deuen discutir il·luminats negacionistes de l’estil de Miguel Bosé o Mariano Rajoy i els seus cosins.
D’un temps ençà, la tecnologia per a la fabricació de cotxes elèctrics amb prou autonomia i velocitat per circular amb normalitat pels carrers i carreteres del món ha avançat d’una manera tal que ja se’n comencen a veure. A Manacor, no gaire més de deu. És ver. Però també ho és que el municipi es prepara per acollir el creixement d’una flota que ara, més que residual és gairebé simbòlica. Al punt de càrrega del Palau ja s’hi han afegit els que hi ha a l’aparcament subterrani de la plaça de Sant Jaume i, aquesta setmana que és fresc, s’han presentat unes pèrgoles de plaques fotovoltaiques que serviran per alimentar els punts de càrrega instal·lats a l’aparcament del costat e l’estació del tren.
La proporció de despesa d’energia d’aquesta nova casta de vehicles respecte dels tradicionals de combustió d’hidrocarburs és d’1 a 5 a favor dels elèctrics. L’avantatge és important i transcendent. És obvi que baratant tot el parc mòbil de combustió per vehicles elèctrics la despesa energètica davallaria substancialment. Ara bé, també és cert que les infraestructures públiques no estan preparades per assumir que tot el parc mòbil sigui elèctric. La gran majoria de cotxes dormen al carrer i no tothom té una cotxeria o un corral propi on deixar el cotxe carregant tota la nit. Per això mateix, caldria, ben segur, un canvi radical en la col·locació de punts de càrrega gairebé a tots els carrers.
Seria, tanmateix, la solució definitiva a la sostenibilitat del planeta la implantació d’un parc mòbil elèctric? És fàcil pensar que no. El model de mobilitat no pot basar-se en la possessió d’un, o fins i tot més d’un, vehicle per persona. És evident que la petjada energètica és altament insostenible, tant, que fins i tot reduint-la cinc vegades pel que fa al consum dels cotxes encara ho continuaria sent.
Unes messions valentes pel transport públic i per les energies renovables serien el complement ideal a la progressiva substitució dels vehicles de combustió d’hidrocarburs per vehicles elèctrics.
Pensa global, actua local. Posem-nos-hi, idò, de valent. És hora de canviar cotxes, d’emprar tren i bus públics i de comprar energia neta.