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Les antigues corregudes de Sant Antoni (II)

El calaix del temps. Albert Carvajal

*Superada la dècada dels anys 1920, els genets només acudien per beneir les seves bísties. Fotografia cedida per Consuelo Martínez.

La documentació municipal del segle XIX ens confirma que sa Colcada i les corregudes continuaren ben vives en aquella centúria. Un ban publicat el 15 de gener de 1858 pel batle Llorenç Rosselló Riera és, tal vegada, el més significatiu en aquest sentit:
“Siendo desde muy antiguo costumbre en este pueblo el día de San Antonio echar a volar petardos (vulgo trons) y habiendo observado en años anteriores que algunos jóvenes ineptos han abusado de la tolerancia que ha habido por parte de la autoridad, siempre dispuesta a tolerar las diversiones y dar toda la solemnidad posible a las funciones públicas, pero siempre guardando el miramiento debido a los transeúntes y al sagrado del hogar doméstico, y a fin de evitar cualquiera desgracia que pudiera ocurrir, he tenido a bien dictar las disposiciones siguientes:
1.- Los que con caballería quieran asistir a la cabalgata, se reunirán en el punto donde haya de salir el carro triunfal que será en la plaza de la Bassa sin correr por las calles, para evitar todo atropello a las gentes.
2.- Se prohíbe el correr las caballerías por las calles durante la cabalgata.
3.- Se prohíbe igualmente el que tiren petardos (vulgo trons) a las personas y dentro de las casas desde la calle”.
Sembla que arran d’aquelles prohibicions es començaren a organitzar curses (sense cap mena de normativa) aprofitant els camins que comunicaven Manacor amb altres les viles, principalment el d’Artà. Els corredors s’hi apostaven importants sumes de diners i els carros més lleugers solien bolcar o ferir greument els transeünts de les vies on es desenvolupaven.
La tradició era encara ben viva a les acaballes del segle XIX com ho prova aquest altre ban de 1894, signat el 15 de gener pel batle Joan Riera Servera:
“Teniendo en cuenta las molestias y atropellos que ocasionan el correr por las calles las caballerías y carruajes y las disposiciones de la vigente ley municipal, he creído conveniente dictar las ordenanzas siguientes:
1ª.- Se prohíbe correr las caballerías y carruajes dentro de la población, que serán conducidos a pasos ordinarios, especialmente en los sitios de concurrencia y en el acto de bendición que debe tener lugar el día de mañana.
2ª.- Toda caballería de silla irá provista de la brida o freno correspondiente.
3ª.- Nadie conducirá de mano más de una caballería y cuando una sola persona lleve mayor número, deberá conducirlas atadas unas a otras y marchar a pie delante de ellas con las riendas de la primera, sin que puedan conducirlas jóvenes de menos de catorce años, ni estorbar la vía pública.
4ª.- Se recuerda la prohibición de tirar petardos, cohetes y toda clase de explosivos tanto en las casas como en la población.
5ª.- Las infracciones serán penadas con multas de una a veinte y cinco pesetas sino mereciese mayor corrección”.
Ja al segle XX l’acte de la benedicció va viure dos moments de gran repercussió a l’època que feren actuar les autoritats de manera contundent. El primer va ser un avalot succeït a les festes de 1902. D’ordre de l’ajuntament es féu la clàssica crida amb les normes que havien de regir la trobada i, en el moment d’iniciar-se, un grup de persones s’alçà amb crits contra l’impost de consums i llençant pedres, obligant a intervenir dos municipals i un carrabiner presents a sa Bassa. Hi acudiren immediatament el batle i alguns regidors per tal de restablir l’ordre, però la multitud els atropellà. De fet, no s’aconseguí recobrar la tranquil·litat fins que la Guàrdia Civil dugué a terme algunes càrregues. Després, la festa continuà com si res. Es practicaren setze detencions i els caps del motí foren empresonats.

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