Skip to content

NOTÍCIA

“Si el govern de Madrid ens envia doblers, tot serà possible”

[pullquote] El tren elèctric està a punt d’arribar a Manacor. Sabíeu, però, que a la nostra estació tenim un museu ferroviari que podem visitar, prèvia sol·licitud, sempre que vulguem? El ferroviari jubilat Antoni Simarro n’és el professor titular i hi fa visites delicioses com la que us explicam aquí.
[/pullquote]

“Primer feim la classe, després la visita al museu i finalment el torn obert de paraula”. Així d’eloqüent i rigorós, però també afable, s’expressa Antoni Simarro, el ferroviari jubilat que té esment del museu que es pot visitar a la primera planta de l’estació de Manacor. Una dotzena de persones acudeixen en bon dia de la Marededéu d’Agost a la visita guiada que hi ha organitzat la nostra publicació.

Simarro explica que hi ha tren a Mallorca des del 1875 i que el de Manacor hi arribà des de Palma per primera vegada el 1879. El punt de partida de la visita ajunta les maquetes i fotografies de les locomotores més antigues (com “La inglesita”) amb les més modernes, encara sense estrenar, i que es dugueren per cobrir el trajecte entre Manacor i Artà. Curiosament aquestes màquines, elèctriques, no han servit per al trajecte electrificat entre Palma i Inca, per un desajustament amb l’alçada de les andanes.

El museu manacorí du el nom de Tomàs Morell, un enginyer amb gran esperit ferroviari i responsable de l’impuls en el canvi de l’ample de via a Mallorca.

Simarro explicà en la visita que els primers trens arribaren a Mallorca procedents d’Anglaterra, “un carregament que estava previst enviar a Nova Zelanda, però queels magnats i governants mallorquins consideraren que havia d’arribar aquí”. Va ser així, idò, que l’ample de via de tots els trens de Mallorca es corresponia a una iarda, tres peus anglesos, és a dir: 94 centímetres. També el tren de Sóller, que arribà més tard, duia aquest ample de via, i el du encara. En canvi, la resta de trens passaren a la mida europea d’un metre. Es tracta, recordà Simarro, d’una situació similar a la que ocorre amb el trens d’alta velocitat. Hi havia l’ample ibèric, de 1.668 mil·límetres, i l’ample internacional, de 1.435. Avui tot està unificat.

El ferroviari palmesà explicà que l’aspiració dels Amics del Ferrocarril és arribar a veure un cercle de trens circulant per tot Mallorca i en dos sentits. Això només seria possible si s’implementàs la previsió d’un nou pla sectorial amb la via que unís Palma, Santanyí, Felanitx i Manacor. D’altra banda, també restaria pendent el tren fins a Artà, Capdepera i Cala Rajada i la línia de la Pobla ampliada fins a Alcúdia, amb l’objectiu d’unir els dos ports més importants de l’illa. Una altra obra ambiciosa seria la d’unir ferroviàriament Santa Ponça amb l’Arenal, amb una arribada també a l’aeroport. Tot això “serà possible si el govern de Madrid ens envia doblers”.

Dins el museu, Simarro explicà que està comprovat, per exemple, que el funcionament òptim d’un tren s’aconsegueix amb el raïl pla i la roda cònica, i no a la inversa. En el museu es poden veure també senyals lumínics, crics per alçar locomotores feixugues o també diverses vitrines que albergaren diferents maquetes de tren. Algunes d’aquestes maquetes, si es demana amb antelació, fins i tot es poden veure en funcionament, com una màquina elèctrica o una altra de vapor, que funciona amb carbó real.

Simarro també volgué aclarir alguns conceptes ferroviaris, com ara per exemple que els elements del comboi que transporten passatgers no es diuen vagons, sinó cotxes. Els vagons, aclarí el veterà ferroviari, són per transportar vercaderies.

Per Simarro, “el tren de Sóller és la joia de Mallorca. Va a 40 per hora, i amb el sistema antic, de ‘tracatrà’, però això és el que li agrada a la gent que l’agafa”. Seria una mica el mateix cas del que podrien viure els usuaris que agafassin la línia de tren antic que està previst implementar entre Son Carrió i Sant Llorenç. Precisament a Son Carrió hi ha el segon museu ferroviari de Mallorca, visitable el darrer dissabte de cada mes, de les 10 a les 14h.

Simarro clogué la visita parlant de l’estat de les obres d’electrificació: “Sembla que van més endavant les de la Pobla, i que podrien estar acabades dins el setembre. El dièsel és més car i més contaminant, l’electrificació suposarà un gran avanç en el servei”.

PUBLICITAT

Back To Top
Search