Skip to content

L’oli i els camps d’oliveres guanyen pes al Llevant

La majoria dels cultius d’olivera de Mallorca ja no són a la Serra. Aquests arbres ja són un paisatge habitual dels sementers del Pla i del Llevant. A l’illa, la segona plantació més extensa és a Manacor. Tres productors ens parlen d’oli i de tot el que implica elaborar-lo.

Com una taca d’oli. Amb petites plantacions de caràcter familiar, amb una dotzena de tafones i també amb alguns olivars més extensos que a darrera hi tenen grans inversions. Així s’ha estès el cultiu de l’olivera i l’elaboració d’oli a la comarca del Llevant i per tota Mallorca. Només a Manacor hi estan domiciliades dues tafones i una desena d’elaboradors de diferents escales.
Una de les grans finques que produeix oli a Mallorca és Albocàsser.

L’any 1996 una família d’empresaris catalans va comprar la possessió ubicada en el límit entre Manacor i Vilafranca per sembrar-hi vinya. “Finalment, després d’alguns estudis tècnics, es va decidir sembrar olivar i enguany estam a punt d’encetar la vint-i-cinquena collita”, explica la delegada de la marca Aubocassa, Tiffany Blackman. Amb 25 hectàrees d’oliveres pròpies, l’aportació que fan altres pagesos de la zona i una producció anual de 80.000 botelles, l’oli que surt d’aquesta finca arriba a 29 països. “En el nostre rànquing d’exportació, el Japó ocupa el primer lloc. I el segon se’l disputen Alemanya i el mercat espanyol”, afegeix la delegada d’Oli Aubocassa.

L’exportació també ha estat un dels objectius d’altres marques més petites. Guillem Mas és un dels responsables de les marques Oli Nostro i Oli Novembre. “Vàrem començar amb les oliveres fa 17 anys. Ho vàrem posar en marxa amb dos socis més. Tots tres ens dedicam majoritàriament a fabricar oli i exportam el 70 per cent de la producció a través de la marca Oli Nostro, però a Mallorca cadascú ven amb el seu propi segell”, explica Mas. A ca seva té cinc quarterades destinades a la producció en ecològic d’olives d’una única varietat: l’arbequina. “La gent del nord d’Europa que aprecia l’oli sap que a Mallorca el feim bo. Ens sentim valorats i allò que els clients europeus cerquen són olis molt suaus, els seus paladars estan acostumats a la mantega i volen un oli poc picant, poc amarg i poc astringent. Això és el que intentam oferir”, afegeix Guillem Mas.

Oli a petita escala
Tot i que no són els exemples que més oli produeixen, potser el grup més nombrós de nous pagesos que es dediquen a fer oli en fan una producció molt petita. La distribueixen entre alguns punts de venda i entre amics i coneguts. El porteny Lluís Bezzina és un exemple d’elaborador d’oli que es professionalitza. Amb la marca Sa Madoneta fa nou anys que va iniciar-se en el món de l’oliva i amb cultiu ecològic i de secà manté cinc quarterades d’olivar a Manacor. Ell només ven l’oli que produeix a Mallorca. “No n’exportam, el que feim és vendre barralets d’oli, que venen a cercar famílies per consumir-lo durant l’any, i també llaunes de mig litre. Feim un producte ecològic i d’una enorme qualitat i per això també venem el nostre oli en tendes especialitzades en productes gourmet”, concreta Lluís Bezzina.
Altres famílies, a més, han començat a sembrar oliveres amb la intenció de poder degustar el seu propi oli. És el cas de l’enginyera agrícola Joana Font. “Hem sembrat trenta oliveres, enguany encara són petites i només hem pogut fer olives trencades, però confiam en poder tastar l’oli fet a ca nostra i poder compartir-lo amb la família i els amics”, explica Joana Font

Una bona collita i oli a voler 

Independentment de la producció d’oli de cada marca, en allò en què hi ha unanimitat entre els oliers és en les bones perspectives per aquesta collita. “No serà històrica, però ja es veu que serà una bona collita, les oliveres en duen un esplet, el fruit ha madurat bé i no ha patit de mosca”, concreta Guillem Mas. A Aubocassa són una mica més prudents. “No començarem fins dia 2 de novembre i en tot allò que es fa a l’aire lliure no hi ha res segur, una ventada o una calabruixada ho podrien espenyar tot”, assegura. A la històrica finca del segle XII ara és hora de posar a punt la tafona, que és una de les més modernes d’europa. També de preparar-se per un dels moments de l’any en què hi ha més activitat. Conicidint amb la collita, a la finca es preparen per rebre alguns turistes que s’interessen per visitar Mallorca per conèixer de prop com es fa l’oli a l’illa. “És el que es coneix com oleoturisme i és un sector que cada vegada guanya més pes. En part és gràcies a l’oleoturisme que hem pogut incrementar les vendes d’oli a Mallorca”, la finca està oberta a tothom”, explica la delegada d’Aubocassa. Allà, les olives es transformaran en oli a la seva pròpia tafona. Altres marques i també moltes famílies han de recórrer a diferents tafones per poder treure el suc a les olives.
Tots els que es dediquen a fer i a vendre oli destaquen que “tot el que feim a Mallorca s’ha d’explicar. L’oli també és un producte bàsic per l’economia familiar, però el nostre oli és verge extra, espremut directament de les olives que s’han recollit en el punt idoni perquè aquest oli sigui suau, gustós i un dels millors productes del món”, explica Tiffany Blackman. Per això “falta fer molta pedagogia, que la gent vegi la feina que hi ha darrera, la cura i la qualitat que hi posam”, conclou Guillem Mas.

Back To Top
Search