Nascuts durant la primavera passada ja es feren molt visibles durant les festes de la Marededeu del Carme. Per esser-ne membre només demanen dos requisits: tenir entre 15 i 35 anys, i ser de Porto Cristo.
“El nostre objectiu és passar-nos-ho bé, fer coses pel poble i a l’hivern volem continuar fent i organitzant coses per a la gent d’aquí”. Qui parla és Aina Brunet, una de les components de Pescatruis, la nova associació juvenil que ha nascut a Porto Cristo. Cal recordar que a la localitat portenya ja havia nascut una associació similar fa prop de dos anys, però la cosa no va acabar d’arrelar. Ara, els Pescatruis, que no fan pagar quota als associats, ja compten amb 34 membres, dels quals dos ja havien per aquell primigeni grup juvenil.
El grup va néixer el mes de maig passat, concretament dia 3 va ser el dia que varen triar aquest nom tan mariner, tan porteny i tan de la bauxa alhora. Ara, després de mesos de tràmits, ja poden dir que estan legalment constituïts com a associació. Per ser-ne membres, només dos requisits: tenir entre 15 i 35 anys i ser del Port, amb tota la laxitud que pugui permetre el terme, potser fins al pujolià lema de “és porteny qui viu o qui treballa a Porto Cristo”.
Pescatruis és un grup assembleari. Tot i que a damunt papers hi han de figurar els components d’una junta directiva, prenen les decisions “sempre que sigui possible per consens, sense haver d’arribar a votar. A més, donam tant de pes a l’opinió del qui hi és des del primer dia com a la de qui acaba d’arribar”. Això sí, estan organitzats en comissions. La festiva potser ha estat la més visible fins ara, però també fan activitats culturals (amb un contacontes per a infants, o cinema a la fresca), esportives (amb qualque torneig de vòlei per a joves) o ambientals (amb la primera passejada ecològica per fer net el camí que mena del caló d’en Rafelino fins a cala Petita.
Col·laboraren, i molt, en l’organització de diferents actes a les passades festes de Porto Cristo. Feren una camiseta, dugueren la barra de l’horabauxa i de la verbena de les festes de la marededeu del Carme. Però sens dubte, l’activitat que els ha donat més ressò va ser la Fluixa, el primer correbars de Porto Cristo per a joves.
Els 34 socis de Pescatruis, a més, no estan tots sols. Segons explica Aina Brunet, “hi ha amics i companys que no estan directament dins l’associació, però que ens ajuden i aporten mans quan en necessitam, igual que també les nostres famílies”.
Fa alguns anys que les associacions juvenils proliferaren a diferents poblacions de Mallorca, cadascuna amb uns objectius diferents i amb unes línies d’actuació particulars, però amb un eix comú que les vertebrava, la participació del jovent a la vida pública dels seus pobles. Albaïna a Sóller, Xítxeros amb Empenta a Manacor, Pinyol Vermell a la Pobla o més recentment els Granots i Sopes a Sant Llorenç. Aina Brunet reconeix que de manera directa o indirecta, ens han influït tots, però la que més, els Granots i Sopes llorencins. “Són uns referents i hi tenim contacte”, diu aquesta pescatruiera portenya.Perquè sí, els Pescatruis també tenen “el sentiment de poble de Porto Cristo i n’estam orgullosos. Vivim la portenyitat perquè és d’allà on nosaltres som”, sense necessitat de fer-ne una bandera constant, sinó simplement de viure-ho amb naturalitat.
Precisament, Aina Brunet es refereix també a la relació de Pescatruis amb l’administració, més concretament amb l’Ajuntament. “En l’aspecte econòmic no ens ajuden en res, però també perquè no ho hem demanat. Si en qualque moment veim que s’obri una línia de subvencions, hi participarem”. De fet, Brunet reconeix també que “feim els tràmits amb l’Ajuntament així com n’anam aprenent, i tant la delegada Antònia Llodrà com els tècnics municipals sempre ens faciliten tot el que poden. La gent està contenta del que feim i ens empenyen a continuar”, diu Aina Brunet, tot i que lamenta que “el problema principal és que el llenguatge administratiu no és accessible i no estam acostumats a llegir aquest tipus de documentació.
I ara, que arriba l’hivern i que els indis se’n van de Porto Cristo, el poble tornarà a quedar buit, però no tant com altres anys. Pescatruis té molts de plans en marxa per omplir els dies del llarg hivern. Un OktoberFest entre l’11 i el 15 d’octubre a la plaça del Sol i de la Lluna, un contacontes el 18 de novembre al local de damunt la biblioteca, un horabauxa per Nadal, la Fireta de Nadal, els Reis… i Sant Antoni, “perquè per Sant Antoni volem que sigui gros, perquè ens sentim aquesta festa molt nostra, i perquè el Patronat de Sant Antoni també ens va ajudar molt quan vàrem començar”, comenta agraïda Aina Brunet.
I ells, que no són un grup partidista, sí que tenen uns principis bàsics. I per això és també que han emès un comunicat en que defensen la presència dels murals en defensa de les diferents formes d’estimar que hi ha pintats a les parets de l’IES Porto Cristo i que ara Vox vol mirar d’esborrar. Podeu llegir el text a les pàgines d’aquest número.
Pescatruis, per tant, té molts de plans i agrairà més mans i més gent que hi participi. Qualsevol jove porteny que hi vulgui participar hi pot entrar en contacte a través dels seus comptes a Instagram i a Facebook.