Skip to content

Balanç d’un curs “camaleònic”

El centre educatiu Joan Mesquida (Aproscom), el CEIP Mitjà de Mar i l’IES Manacor fan un balanç positiu del curs i destaquen el gran esforç de l’alumnat i les famílies. Ara es preparen per omplir les aules de nou al setembre.

Un any ple d’incerteses, canvis i molta por. Especialment complicat per a docents i alumnat amb una reducció de ràtios, ús de mascareta, higiene de mans, metre i mig entre taules, diverses entrades i sortides, confinaments d’alumnes o personal docent, classes en línia i tot un seguit de mesures preventives són les que els centre educatius han hagut d’aplicar des del setembre.

Nou mesos difícils, però que han permès continuar amb la tasca escolar. Al final, no ha afectat ni el currículum acadèmic ni el rendiment de l’alumnat. Marga Platel, directora del centre Joan Mesquida (Aproscom); Toni Clar, director del CEIP Mitjà de Mar; i Marisa Reyes, cap d’estudis de l’IES Manacor, coincideixen en fer una valoració positiva del curs 2020 – 2021.

Clar afirma que ha anat especialment bé si es compara amb el curs anterior. I és que, com diu Reyes, “hem estat molt camaleònics” per superar totes les adversitats.

Presencialitat i una incertesa que es difuminava…

I ho feia a mesura que passaven els dies i tant alumnat com equip docent s’adaptava. Ja al juliol, varen començar a treballar per iniciar el curs amb la normalitat més gran possible, amb totes les garanties sanitàries i com més presencial millor. Aquest era l’objectiu. Expliquen que la por principal ha estat, en tot moment, la d’un nou confinament domiciliari, el que hauria impedit la presencialitat desitjada. Toni Clar afirma que “tenir escola i rutina ja és positiu” pels infants, per això, “just el fet que els nins hagin pogut venir presencialment tot l’any, ha estat un èxit”.

La presencialitat, però, només era negociable als centres on s’imparteix secundària i educació postobligatòria. Des de l’IES Manacor varen haver de “fer trencaclosques” per aconseguir-la. Ja que, tal com diu la seva cap d’estudis, Marisa Reyes, ho haurien assolit si al centre no hi hagués hagut els del CEIP Sa Torre. Tot i això, tots els cursos llevat de tercer i quart d’ESO, així com els de formació bàsica, han anat cada dia les aules.

Tal com comentàvem unes línies més amunt, la incertesa va desaparèixer amb els dies. Semblava que tot anava bé i els al·lots s’adaptaven a les normes. Al final “ho hem normalitzat i ho hem aconseguit, però és molt trist haver de normalitzar una cosa així”, celebra i lamenta la cap d’estudis de l’IES Manacor. També ho assegura Marga Platel, directora de Joan Mesquida, qui diu que els va “sorprendre” i que “ha estat admirable”. I en la mateixa línia se situa Toni Clar, qui es permet assegurar que els alumnes de Mitjà de Mar “són uns herois que es varen habituar a tot”.

Sense contagis

Tot i ser cert que alumnes, personal docent i treballadors del centre Joan Mesquida, CEIP Mitjà de Mar i IES Manacor han estat positius en COVID-19 o han hagut de guardar quarantena durant dies, no hi ha hagut transmissió a l’interior dels centres educatius. Fet que, puntualitzen, és un indicador que les coses es varen fer bé des del setembre fins ara, al juny.

Absentisme per por i famílies negacionistes

La realitat social, inevitablement, també s’ha traslladat a l’interior dels centres educatius manacorins. Algunes famílies han optat per no dur els seus fills als col·legis per por de la COVID-19. Així, a l’IES Manacor tan sols un alumne tenia justificació per abstenir-se. Un patró que s’ha repetit a infantil, però en ser una escolarització voluntària no hi ha hagut cap problema associat.

També s’han vist actituds oposades. Els professionals s’han trobat amb altres famílies que negaven l’existència de la pandèmia. I, en conseqüència, eren reticents a complir amb les mesures de prevenció, com pot ser l’ús obligatori de la mascareta. Així, la resposta ha estat la mateixa. Toni Clar explica que s’havien de regir per les directrius “de la Conselleria d’Educació”. Dins l’escola, no hi havia altra opció.

Ajuda intermitent

Davant les adversitats, a l’IES Manacor han notat a faltar més ajuda per part de les institucions. “Si n’hem sortit és perquè les escoles s’han esforçat, perquè a escala d’administració no hem notat cap ajuda”. Han trobat a faltar un augment de professorat, ja que amb els que tenien anaven justos per cobrir tots els grups després de reduir les ràtios.

A diferència del centre de secundària, el CEIP Mitjà de Mar i el centre Joan Mesquida sí que han vist el suport de les administracions. Tant Toni Clar com Marga Platel reconeixen la rapidesa de les substitucions en el moment en què faltava professorat. Així, la directora de Joan Mesquida explica que enguany hi havia manca de mestres d’educació especial, però que la Conselleria ha trobat les alternatives necessàries.

Les dificultats

A l’inici, a tots els centres hi va haver dificultats. Fos d’organització o per impossibilitat de complir amb els projectes. Per exemple, al Mitjà de Mar i al Joan Mesquida treballaven per ambients. Evidentment, però, aquest curs ha estat impossible.

A més a més, al centre Joan Mesquida el seu alumnat necessita unes atencions diferents i Marga Platel explica que tot i haver pogut fer els grups bombolla, no han pogut mantenir la distància entre els alumnes i tutors. A més, molts no porten mascareta. A causa d’aquestes circumstàncies, els professionals s’han vist obligats a protegir-se amb la FPP2. Tot i això, el més difícil, assegura, ha estat arribar a les famílies, qui necessiten un suport més gran i proper. “És el que ens ha fet més falta, poder ser allà on no ens deixaven arribar”.

Amb totes les complicacions i adversitats, Platel lamenta que aquest any ha evidenciat que ja eren un grup bombolla abans de la pandèmia. I és per això que lluiten, encara més, per a la inclusió i “ser un més de la societat en tots els aspectes”.

Una part positiva

Els tres directius destaquen la cohesió de l’equip docent i el “remar tots cap a una”. Marga Platel recorda que “hi ha hagut una part humana molt guapa”. També en treuen la bona relació amb les famílies.

Com es preparen de cara al setembre?

Aquest curs ha estat psicològicament esgotador pels equips docents, per l’alumnat i les famílies, però ho han tirat endavant. S’han adaptat i l’any acadèmica ha finalitzat amb bons resultats. La pandèmia encara és present. I d’aquí a dos mesos, els alumnes ompliran de nou les aules de tots els centres escolars. Des del centre Joan Mesquida, del CEIP Mitjà de Mar i l’IES Manacor ja preparen com serà la tornada després de l’estiu.

Segons expliquen els seus directius, aquesta serà molt semblant a l’etapa que acaben de finalitzar. De fet, l’únic que canvia, ara per ara, és que la distància entre les taules podrà ser d’1’2 metres en lloc d’1’5 com ara, el que permetrà tenir més alumnes per classe. Ara bé, a l’escola portenya intentaran mantenir les ràtios a 17 alumnes, independentment de si a les classes hi caben més infants o no.

Back To Top
Search