Skip to content

Nous vehicles, línies i connexions del TIB arriben a Manacor

Us explicam el nou servei de transport de busos que ha començat el primer de gener i que és fruit de la concessió entre el GOIB i Sagalés-Caldentey, l’empresa que gestionarà les connexions en bus de la zona de Llevant Migjorn els pròxims deu anys. Parlam amb Francisca Caldentey, representant de l’empresa per conèixer com serà el nou servei i, a més, amb Lluís de Victòria, expert en mobilitat, sobre com pot afectar aquest a Manacor.

En principi, el nou servei de transport a Mallorca s’havia de posar en marxa al novembre, però les dificultats del moment han fet que l’inici s’ajorni fins al primer de gener. Ara mateix, la nova xarxa de busos interurbans funcionen a ple rendiment tot i que, com assegura la Cap d’Explotació de la línia de Mallorca i representant de l’empresa operadora del servei Sagalés-Caldentey, Francisca Caldentey, “això requereix tot un procés i un caminar perquè els conductors agafin soltesa”. Amb poc temps, l’empresa ha format als seus conductors per tal que s’encarreguin del lot de Llevant-Migjorn, una de les noves zones del servei del TIB que ha quedat adjudicada a l’empresa Sagalés-Caldentey durant un període de deu anys. S’obri, per tant, un breu període d’adaptació tant de conductors com usuaris que han començat a posar en marxa la xarxa. Ara que és temporada baixa i actualment hi treballen un total de 65 conductors i fins a 36 busos, en temporada alta arribaran a treballar fins a 81.

Precisament, una de les novetats de la nova xarxa és la nova flota de busos que s’ha renovat al cent per cent. Els vehicles, de 15 i 18 metres a les línies de major demanda, funcionen amb combustibles alternatius al dièsel: 198 són de gas natural comprimit, i 18 de propulsió elèctrica (9 busos 100% elèctrics i 9 híbrids-elèctrics), quatre dels quals són microbusos dièsel Euro VI. A més, incorporen millores i tecnologies de darrera generació com el sistema Mobileye amb càmeres intel·ligents i sensors de visió per a la prevenció d’accidents, ports USB, wifi gratuït, sistema de transport de bicicletes, un sistema antibacterià que higienitza l’aire en cabina i fins i tot un sistema que només permet arrencar el bus si el conductor està per davall del límit d’alcohol permès, l’Alcoholock.

Sistema Tarifari

Altra novetat important és que la Targeta Intermodal es converteix en una Targeta Moneder, un canvi que afecta a tot el transport públic: bus, tren i metro. A la targeta es pot afegir el saldo des de la pàgina web del TIB, a les màquines de les estacions de tren i metro i dins els busos. La càrrega màxima ha de ser de 5 euros com a mínim i de 50 com a màxim. Segons Caldentey, els viatges que hagin quedat a la targeta antiga “es transformaran en saldo perquè ho puguis aprofitar”. A mesura que vas usant la targeta el cost de cada viatge es redueix, com diu Caldentey, “anam a premiar el viatger més habitual, la persona que no tengui targeta li sortirà més car”. Sent així, viatjar amb la modalitat de bitllet senzill és l’opció més cara, que pot arribar a costar des de 3 euros amb zero salts a 9 euros amb quatre salts. En cas que tenguis la targeta, podràs anar al bus i hauràs de validar tant l’entrada com la sortida, d’aquesta manera set carregarà el trajecte que has realitzat, en cas que no ho facis, set cobrarà el trajecte sencer més una sanció de 0,50 cèntims.

Millores de la zona Llevant- Migjorn

En primer lloc, dues línies troncals d’alta capacitat i alta freqüència (un bus cada hora durant tot l’any) que connecten llevant i migjorn amb Palma, la línia 401 Cala Millor Sud i la Línia 501 Manacor-Campos-Palma. Una de les parades d’enllaç amb aquestes línies troncals es troba a Manacor, la situada al Molí d’en Polit i que servirà per a transbordaments de bus-bus i bus-tren. També hi haurà més connexions amb l’aeroport, amb un increment de l’oferta de les línies Aerotib i connexió horària amb línies locals com l’ A42 Cala Bona – Cala Millor – Aeroport o l’ A51 Campos – s’Arenal de Llucmajor – Aeroport. A més, es milloren les connexions directes amb els hospitals de referència de les zones (els d’Inca i Manacor) per als municipis de Maria de la Salut, Sineu, Lloret, Ariany, Petra i Sant Joan. Finalment també es millora la xarxa cap a la costa durant la temporada alta, amb la connexió amb tots els nuclis de la costa de llevant i migjorn des de Cala Mesquida fins a Cala Mondragó, el servei urbà amb alta freqüència entre Cala Bona i Portocristo, dues parades d’enllaç principals a Cala Rajada i a Portocristo, una nova flota de busos entre Cala Bona i Portocristo (L424), la Font de Sa Cala i Cala Rajada (L422) i entre Cala d’Or i Cala Mondragó (L426 i L521).

 

“Manacor ha quedat configurat com un centre d’intercanvi de transport públic”

Lluís de Victoria (Palma,1982) és Enginyer Industrial, professor a la UIB i tècnic a l’EMT. Amb de Victòria hem volgut parlar de com pot afectar els pobles aquestes noves connexions, què suposa per la ciutadania i si aconseguirem trencar amb el nostre hàbit d’agafar sempre el cotxe per desplaçar-nos. Primer de tot, cal dir que de Victòria ja ha pogut utilitzar el nou servei de transport i es mostra satisfet amb el canvi. Viu a Manacor, però treballa a Ciutat i l’augment de les freqüències de busos cap a Palma fan possible una major fidelització d’aquest mitjà de transport. “L’avantatge que tenim ara -diu de Victòria- és que hi ha més horaris, hem guanyat en amplitud horària, però el trajecte és el mateix”. Segons explica, abans la xarxa estava pensada per anar i venir de Palma, era una xarxa bastant radial i ara s’ha aconseguit que “capitals comarcals com Manacor i Inca es vegin reforçades”. Amb aquest nou servei “pots viure sense cotxe en pobles com Campos o Felanitx cosa que abans ni et plantejaves. Moure’t en transport públic és molt més econòmic i és millor pel medi ambient”, conclou l’enginyer.

De Victoria és optimista amb el servei i creu que aquest pot suposar una ruptura ambl model de mobilitat al que estam habituats. “Podrà començar a haver-hi gent que no només es plantegi que pot viure sense cotxe sinó que també pot realment fer un altre ús del cotxe”. Com explica, models com el carsharing guaiten com a alternatives al sistema actual i, a part, “molta gent es plantejarà una altra solució de mobilitat abans de tenir un cotxe aturat el 95% del temps i que té un cost elevat pel medi ambient i per l’economia”. Pel que fa a Manacor, diu que “ha quedat configurat com un centre d’intercanvi de transport públic a través del qual pivoten totes les línies que van de Manacor cap al nord i al sud de Mallorca” des de Manacor ciutat “podrem anar amb bona freqüència a qualsevol banda de la comarca”. De fet, anima a manacorins i manacorines a provar-ho, ja que “canviarà la seva percepció del transport públic, sobretot amb el canvi de concessió que resultarà en una experiència diferent”.

Back To Top
Search